Historie - generace


Dodge Viper Dodge Viper byl koncipován jako následovník klasických amerických sportovních vozů, které se vyznačovaly především velmi výkonným motorem a svalnatým (odtud označení tzv. muscle cars - "svalnatá auta"), agresivním, i když někdy možná až jednoduchým designem.
Určitým zdrojem inspirace byl kultovní sportovní vůc AC Cobra, jehož tvůrce - dodnes v motoristickém sportu činný Carrol Shelby - se klíčově podílel právě i na vzniku Viperu RT/10 (tj. Viperu první generace) a také Viperu GTS (tj. Viper druhé generace).

První generace (1992-1995)

Dodge Viper První Viper byl představen v roce 1989 jako koncept na severoamerickém mezinárodním autosalonu (NAIAS). Vzhledem k velice příznivé reakci veřejnosti bylo vzápětí rozhodnuto o budoucí sériové výrobě. První prototypy se pak představily jako "pace car" (safety car) při slavném závodě Indianapolis 500, kde nahradily předchozí Dodge Stealth, což bylo v podstatě pouze přejmenované Mitsubishi GTO.
K prvním zákazníkům se zmije dostala v lednu roku 1992 pod označením Viper RT/10 Roadster, což jak již název napovídá, byl 2-dveřový roadster. (Což byla jediná varianta Viperu v první generaci, kupé alias GTS přišlo až ve druhé generaci.)

Vrcholem Viperu byl samozřejmě motor - ten byl založený na Chrysler LA design, který vycházel z motorů pro kamiony (trucky). Ve výchozím stavu byl ale tento motor na sportovní auto až příliš těžký, a tak Lamborghini (tehdy vlastněné Chryslerem) upravilo blok motoru a hlavu válců a vyrobili jej z hliníkové slitiny.
Samotné auto pak mělo trubkový ocelový rám a karoserii z laminátových panelů. Charakteristickým rysem tohoto Viperu byla poněkud spartánská výbava - nejen že chyběly vnější kliky dveří, ale dokonce i boční okna a střecha. Ta sice v příslušenství byla, nicméně byla koncipována pouze jako nouzová. A proč to? Kvůli hmotnosti samozřejmě...

Druhá generace (1996-2002)

Dodge Viper Druhá generace Viperu přišla na trh v roce 1996 s modelem GTS. Tomuto modelu se také často přezdívá "double bubble", a to kvůli dvojitě vyboulené střeše nad každým sedadlem. Střecha je takto tvarovaná kvůli používání přileb, neboť sportovní jezdci vyšší postavy by se prostě s helmou na hlavě do auta nevešli. Stejně jako první generace, i tato druhá generace působila jako "pace car" (safety car) u Indianapolis 500.
Navzdory tomu, že je tato generace velice podobná generaci 1. (zejména roadster RT/10) jedná se o velice přepracované vozy. Největší slabinou Viperu GTS se však záhy ukázaly brzdy. Viper sice při testech porážel vozy jako Ferrari 550, Chevrolet Corvette, Porsche 911 nebo Honda NSX, avšak jakmile došlo na testy s brzdami Viper propadal. A i když bylo přidáno ABS, brzdný účinek se nijak výrazně nezlepšil.

Třetí generace (2003-2006)

Dodge Viper Jestliže mezi první a druhou generací byl téměř žádný designový rozdíl, třetí generace byla úplnou designovou revolucí. Charakteristické obliny totiž vystřídaly hrany pořádně hranaté a nebýt některých charakteristických rysů, nebylo byl snad ani poznat, že se jedná o následovníka a ne o zcela nový model. Zároveň také došlo k přejmenování - z RT/10 a GTS se stal SRT-10 Roadster resp. SRT-10 Coupe.
Kromě designu se významné změny dotkly například i motoru - objem byl navýšen z 8.0L na 8.3L, což spolu s dalšími upgrady zvedlo výkon Viperu na krásných 500 koní.

Čtvrtá generace (2008-2010)

Dodge Viper Pokud jste pozorní, určitě se teď ptáte, kam se poděl rok 2007. Inu vysvětlení je takové, že žádný Viper modelového roku 2007 vyrobel nebyl, pouze se doprodávaly modely předchozí generace a současně se připravoval příchod generace čtvrté. Ta se představila v roce 2008 a tentokrát pro změnu s pouze nepatrnými změnami designu. O co však byl design stejný, o to byla jiná technika. Změnilo se téměř vše - od motoru (nově 8.4L a rovných 600 koní), přes řízení až po podvozek.

Konec této čtvrté generace byl oznámen na léto roku 2010, přičemž nový vůz, který má Viper nahradit přijde až v roce 2012. Zároveň však také není jasné, zda-li mu zůstane označení Viper, anebo éra Zmije již definitivně skončí.